mandag 21. mars 2011

Pappas hus *savn*

Pappa har alltid hatt system. Særlig i bøker og filmer og ting han har rundt seg som bilder og nipseting fra reiser og ting han har opplevd. Det har aldri sett rotete ut bare stilig. Når jeg var 18 flyttet jeg inn til pappa å bodde der nesten 2 år sammen med eldsten. Pappa hadde reise jobb så han var borte 12 dager og hjemme 9. Jeg betalte husleie for å være ansvarlig, det var ikke mye men en symbolsk sum for at jeg skulle lære at alt er ikke gratis. Vi delte et lite hus.. ca 60 kvm eller noe. Men jeg elsket det huset. Og innredningen til pappa. Det var en typisk ungkars/hippie/pappa/bestefar hus. På veggene var det stilige bilder av forskjellige kunstnere. Han hadde settekasse med masse stilige små ting.Han hadde en svær bokhylle stappet med bøker, blader og filmer-VHS dengang- Filmene var numerert og ført inn i ei bok. Utrolig smart. Han hadde en sofa, en stol bord og tvbenk. Og 4 store hyller med LP-plater. På doen hadde han hengt opp masse morsomme sitater og tegneserie-striper. Det var vegg til vegg teppe med et persisk teppe over. Husker engang min tante var på besøk så skulle hun vise meg at dette var et ekte flyvende teppe. Jeg tror kanskje jeg var 5 eller noe.. Jeg trodde hvertfall på det, hehe. *husker du det, nef?* Alle som kom på besøk der likte huset, vennene mine ville bare vare der hele tiden. Når jeg hadde fest ville alle komme. Jeg har 5 album med bilder fra den tiden. Det er faktisk en tid jeg savner veldig. Nå er huset solgt og pappa i Alta.. En dag har jeg lyst å ringe på og spør om jeg kan få komme inn å se hvordan det ser ut nå. Er litt nyskjerrig på hvordan de nye har det der..
Jeg savner de tingene, jeg skulle ønske jeg hadde den samme sansen for å innrede og lage det intimt og rolig rundt oss. Finne stilen jeg ønsker og gå for den. Jeg ommøblerer hele tiden. jeg finner ikke roen. Jeg liker ikke tingene jeg har, har bare lyst å hive ut alt.Jeg føler det tyter med barne leker og rot. Veggene er blank og hva skal jeg ha der?
Det står stille for meg. Jeg vil gjøre så mye her men har verken tingene eller pengene. Eller fantasien.  
Nå ble det mye vas og tanker her…
Ha en fin dag!

Ingen kommentarer: